17 Şubat 2014 Pazartesi

Hersey Inancla baslar İnanç, gönülden bağlanma, kat'i kanaat, yakın. Belli bir 
düşüncenin, dinin ya da felsefî ekolün prensipleri inanç esasları.

Dini hükümler iki kısına ayrılır; fer'î amelî olanlar ve aslı; 
itikadi olanlar. İkinci kısım dini hükümler inanç esasları ile ilgilidir. Bu 
grup dinî inanışları isimleri anlatan itikat sonraları bu inançların bütününe ad 
olan akâid ile eş anlamlı kullanır olmuştur. Kelimenin manası üzerine kelâm ve 
mantık ilmi çerçevesinde çeşitli ihtilaflar mevcuttur. Ancak bu ihtilaflar aslı 
ilgilendiren meseleler değildir. Şu kadarının bilinmesi yeterlidir: itikat; 
meşhur olan manası ile aklî kesin hükümdür. Bu hüküm aklî olması dolayısı ile 
şüphe mahalli olabilir. Meşhur olmayan ikinci tarife göre; kesin veya tercih 
edilen aklî bir hükümdür. ilme istinat eder, şüphe götürmez. Bu mana bazen 
yakını bilgi ile de açıklanır (bk. Tehânevî, Keşşâf, II, 952).

İtikat terimi sonraki dönemlerde akâid ile eşanlamlı 
kullanıldığı için bütün inanç sistemlerini ifade eder. Her ne kadar günümüzde 
teorik çerçeve içerisinde disiplin hâline gelmiş mezhepleri anlatmak için 
(özellikle kelâmî) mezheplere atfen kullanılmaktadır. Hakikatte itikat daha 
geniş anlamları ihtiva eder. En geniş anlamıyla itikat; kişinin Allah, insan ve 
kâinat hakkındaki tasavvur ve telakkilerini kapsayan, olaylara bakış tarzını 
etkileyen düşüncedir. İslâm iman esasları bir müminin itikadı olduğu gibi 
Marksizm ve hümanizm de kendi mensuplarının itikadıdır (bk. iman mad.)

İslâm'da kelâmî mezhepler Maturidilik, Eşarilik ve Selefilik 
itikadı mezheplerdir (bk. Mezhep mad.)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder